ezy bloggar högt och lågt om den senaste tekniken, onlineförsäljning, resebranchen, senaste trenderna inom internetvärlden. Och en hel del annat.

Digital marknadsplan.. eller marknadsplan?

mars 16, 2011

Vi pratar dagligen med våra kunder i resebranschen om framtiden och hur man ska förhålla sig till sociala media, appar, Adwords och affiliates osv. Vårt klokaste råd är att man ska ta sig lite tid att fundera över vad som är bäst för just din verksamhet, inte bara att rusa iväg och bygga appar eller dra igång Facebook sidor.

Här gäller det att fundera över de olika möjligehter som ges och vad som ger bäst effekt på sikt. ezy planerar nu för flera av sina kunder arbetsmöten och engagemang i att ta fram "den digitala marknadsplanen", eller egentligen hur man utvidgar marknadsplanen till att innehålla även de nya möjligheterna.

Vad ska man satsa på? Hur ska mixen se ut för att använda företagets resurser på bästa sätt? Vad krävs för en framgångsrik satsning på social media, smart phone applikationer osv.

Om du inte själv är väldigt insatt och intresserad så är vårt bästa råd: Ta hjälp av någon som kan, lägg tid på analysera och planera dina satsningar långsiktigt innan du drar igång enskilda projekt.

Vi kommer framöver att blogga om sociala media i allmänhet, Facebook, bloggar, youtube, Flickr/Picasa osv. mobilsajter och appar, adwords, SEO, "user generated content" som resenätverk och communities, reviews, resedagböcker, affiliates osv osv... följ oss gärna här på ezy bloggen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar